علمی
 
 
منوی اصلی
صفحه نخـــــست
چــــاپ صفــــحه
خـــانه كردن وب
ذخـــــیره صفحه
پـست الکترونیک
بایگـــانی مطالب
در باره ی ما
 

سلام به وبلاگ خود خوش آمدید دوستان نظر یادتون نره دوستان اگه تونستید ب اون سایتی ک گفتم هم سری بزنید
موضاعات
پیوند وبلاگ
هر چی تا دلت بخواد
سامانه ازدواج دائم سارا
گن لاغری اسلیم لیفت">
گن لاغری اسلیم لیفت">گن لاغری اسلیم لیفت
چراغ خواب شلمن">چراغ خواب شلمن
من و خاطره هام
دوستت دارم !!!! ای زندگیم
سوتین ایر برا">سوتین ایر برا
املاک
روزگار نو
بهترین دنیای مد
عشق
jalebtarinha
تصاویر عجیب
tarsnak
araz1.loxblog.com
$سيميا$
سبوی تشنه
جالب
تصاویر جالب و دیدنی
تصاویر ماشین
در مورد ادبیات
مطالب زیبا
طلوع یک عشق
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی و آدرس shegeftish.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد. با تشکر فراوان






 

فال حافظ

جوک و اس ام اس

قالب های نازترین

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی


آرشیو ماهیانه
خرداد 1394
تير 1393
اسفند 1392
آذر 1392
آبان 1392
مرداد 1392
تير 1392
بهمن 1391
آذر 1391
آبان 1391
شهريور 1391
مرداد 1391
خرداد 1391
فروردين 1391
اسفند 1390
بهمن 1390
دی 1390
نویسندگان
نویسندگان
پیوند وبلاگ
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
الوقلیون

:: تمام پیوندها ::
 
طراح قالب و کد های جاوا...

كاربران آنلاين: نفر
تعداد بازديدها:
RSS

طراح قالب و کد های جاوا...

Www.LoxBlog.Com

کد های وجاوا :


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 28
بازدید دیروز : 62
بازدید هفته : 171
بازدید ماه : 171
بازدید کل : 3148
تعداد مطالب : 73
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


<-PollName->

<-PollItems->


اهرام

معمايي که پاسخ‌هاي فراواني را پيش روي خود ديد اما هيچکدام را مناسب و در خورد خود نيافت. اما پس از گذشت سال‌ها،‌محققي نروژي پاسخ اين معماي قديمي و حل نشدني را ارائه کرد که پاسخي شايسته به چگونه ساخته شدن اهرام بزرگ مصر بود.

از مدت‌ها پيش دو سوال عمده در خصوص وزن و سنگيني سنگ‌هاي به کار رفته در ساختمان اهرام ثلاثه ذهن محققان را به خود مشغول کرده و آنها را دچار سردرگمي کرده بود. سئوالاتي که طرح‌ آن، سال‌ها باستان‌شناسان را در مورد چگونگي بنا شدن اين سازه‌هاي عجيب با خود همراه کرده بود: مصريان چگونه مي‌دانستند که اين سنگ‌هاي عظيم را دقيقا در چه نقطه‌اي قرار دهند؟ و چگونه يک معمار مي‌توانست با استفاده از 10 هزار نيروي کاري از سواد بي بهره بودند، اين طرح‌هاي دقيق را جز به جز به انجام برساند؟
اين سئولات و پرسش‌هايي از اين دست، دغدغه‌هايي بودند که ذهن جستجوگر دانشمندي همچون اوله جي بايرن، استاد معماري دانشکده علوم و تکنولوژي دانشگاه نروژ را در زماني که روي هرم برزگ خوفو در جيزه مطالعه مي‌کرده را به خود مشغول ساخته بودند.
هرم خوفو که آنرا هرم کياپس نيز مي‌نامند از جمله اهرامي بود که در حدود 2.3 ميليون سنگ به وزن کلي هفت ميليون تن در آن به کار رفته ارتفاعي 146 متري داشته و از بلندترين هرم‌هايي بود که در حدود چهار هزار سال پيش بنا شده بود.
آنچه که بايرن موفق به کشف آن شد بسيار ساده بود. وي در بررسي‌هاي خود دريافت که مصريان روشي کاملا پيشرفته را براي ساخت اهرام ابداع کرده بودند. آنها با اختراع شبکه‌هاي ساختماني، سيستم اندازه گيري سازه‌هاي را از خود بنا جدا کرده و سپس فشاري را روي آن ايجاد مي کردند. عملي که در علم امروز به آن مهندسي يا معماري مي‌گويند.
وي پس از مطالعه روي سي هرم باستاني مصر موفق به کشف راه حلي بسيار دقيق در روش مهندسي مصريان باستان شد که به موجب آن، مصريان مي‌توانستند به بلندترين با مرتفع‌ترين نطقه اهرام و با نهايت دقت دست پيدا کنند.
بايرن توانست با کاوش و طراحي نحوه ساخت اين هرم نه تنها اسناد و مدارکي امروزي از آن را به دست آورد بلکه، روش ساخت تمامي اهرام مصر در دوره‌هاي مختلف را نيز ثبت کند.
به اعتقاد بايرن، پيدا کردن روش معماران مصر باستان در ساخت اهرام اين توانايي را به وي داد تا علاوه بر کشف ابعاد مهم ساختمان يک هرم، ساختماني امروزي را با روش و اندازه‌گيري‌هاي شناخته شده در مصر قديم طراحي کرده و بسازد.
کارشناسان معتقدند، اگر اصول اثبات شده در تحقيقات بايرن درست باشد، باستان‌شناسان به نقشه‌اي جديد دست پيدا خواهند کرد که نشان مي‌دهد اهرام مصر مجموعه‌اي از سنگ‌هاي سنگين و عظيم الجثه و بدون ساختاري خاص نبوده اند بلکه ساختماني يکپارچه و با زوايا و مهندسي دقيقي بوده اند


شگفتی های قرآن

قرآن و كامپیوتر
مقاله قرآن و كامپیوتر نوشته « دكتر رشاد خلیفه» دانشمند مسلمان مصری دارای درجه پی اچ دی در رشته مهندسی سیستمها و استاد دانشگاه آریزونای آمریكاست كه مدتی معاون سازمان توسعه صنعتی ملل متحد بوده است . وی با كمك عده ای از مسلمین متخصص و صرف وقت بسیار تحقیقات گسترده ای را در نظم ریاضی كاربرد حروف و كلمات در قرآن شروع نموده و با الهام از آیات 11 تا 31 سوره مدثر كه عدد 19 را كلید رمز اعجاز آمیز قرآن و آسمانی بودن آن معرفی میكنند به كمك عدد 19 توانست رمز نظم ریاضی حیرت انگیز و اعجاز آمیز حاكم بر حروف قرآنی را كشف نماید. دكتر رشاد خلیفه ، نخستین بار ترجمه قرآن مجید از عربی به انگلیسی را در 12 جلد نگاشت . این ترجمه ها توسط مؤسسه « روح حق» واقع در شهرستان توسان ایالت آریزونای آمریكا بچاپ رسید. مقاله قرآن و كامپیوتر در پایان جلد اول كتاب ترجمه قرآن درج شده است.
اینك متن مقاله :
در چهارده قرن اخیر نوشته های بیشمار ادبی شامل كتاب ، مقاله . گزارشات پژوهشی درباره كیفیت معجزه آسای قرآن برشته تحریر در آمده است . دراین نوشته ها فصاحت بیان ، فضیلت ادبی، معجزات علمی، سبك و حتی جاذبه آهنگ تلاوت قرآن تشریح شده است.

با وجود این، تحقیق در اعجاز قرآن بعلت احساسات بشری، بیطرفانه صورت نگرفته و بسته به عقیده نویسنده برعلیه آن قلم فرسایی شده است . چون مطالعات وپژوهش های قبلی به بوسیله بشر انجام شده خواهی نخواهی تمایلات ونظرات ضد ونقیض نویسندگان در آنها به چشم میخورد ، این نوشته ها نتوانسته اند افراد غیرمسلمان را قانع كنند كه قرآن كتاب آسمانی است و دلایل نویسندگان درایشان مؤثر نبوده است. معجزه ای كه در این رساله پژوهشی ارائه می شود برمبنای اصولی بی چون و چرا و خالی از شك و شبیه و غیرقابل تغییر استوار است بدین ترتیب كه فن كامپیوتر با كشف سیستم اعدادی اعجاز آمیز قرآن مدلل می دارد كه قرآن مجید بدون شك ساخته فكر بشر نمی تواند باشد. خواست خدای توانا بوده است كه این نظم پیچ در پیچ عددی قرآن مخفی نماند تا تایپ شود كه سرچشمه غیبی قرآن از جانب خداوند متعال است و نیز در عرض گذشت قرون بوسیله ذات او محافظت میشده و از گزند تغییر ، افزایش یا كاهش در امان مانده است.
رمزهای اعجاز آمیز قرآن منحصراً از این قرارند :
1- اولین آیه قرآن « بسم الله الرحمن الرحیم » دارای 19 حرف عربی است.
2- قرآن مجید از 114 سوره تشكیل شده است و این عدد به 19 قسمت است. (6× 19).
3- اولین سوره ای كه نازل شده است سوره علق (شماره96) نوزدهمین سوره از آخر قرآن است.
4- سوره علق 19 آیه دارد.
5- سوره علق 285 حرف (15× 19) دارد.
6- اولین باركه جبرئیل امین با قرآن فرود آمد 5 آیه اولی سوره علق را آورد كه شامل 19 كلمه است.
7- این 19 كلمه ، 76 حرف (4× 19) دارد كه به تعداد حروف بسم الله الرحمن الرحیم
 است.
8- دومین باری كه جبرئیل امین فرود آمد 9 آیه اولی سوره قلم (شماره 68) را آورده كه شامل 38 كلمه است. (2 × 19) .
9- سومین باركه جبرئیل امین فرود آمد 10 آیه اولی سوره مزمل (شماره 73) را آورد كه شامل 57 كلمه است. (3× 19).
10- چهارمین باركه جبرئیل فرود آمد 30 آیه اولی سوره مدثر (شماره 74) را آورد كه آخرین آیه آن « بر آن دوزخ 19 فرشته موكلند» می باشد. (آیه 30) .
11- پنجمین بار كه جبرئیل فرود آمد اولین سوره كامل « فاتحه الكتاب» را آورد كه با اولین بیانیه قرآن بسم الله الرحمن الرحیم (19 حرف) اغاز می شود . این بیانیه 19 حرفی بالفاصله بعد از نزول آیه «برآن دوزخ 19 فرشته موكلند» نازل شد . این مراتب گواهی ارتباط آری از شبهه آیه 30 سوره مدثر(عدد 19) و اولین بیانیه قرآن «بسم الله الرحمن الرحیم» (عدد 19) با سیستم اعدای اعجاز آمیز است كه بر عدد 19 بنا نهاده شده است.
12- آفریننده ذوالجلال و عظیم الشأن با آیه 31 سوره مدثر به ما یاد می دهد كه چرا عدد 19 را انتخاب كرده است. پنج دلیل زیر را بیان می فرماید :
الف) بی ایمانان را آشفته سازد.
ب) به خوبان یهود و نصارا اطمینان دهد كه قرآن آسمانی است.
ج) ایمان مومنان تقویت نماید.
د) تا هر گونه اثر شك و تردید را از دل مسلمانان و خوبان یهویت و مسیحیت بزداید.
ه) تا منافقین و كفار را كه سیستم اعدادی قرآن را قبول ندارند رسوا سازد.
13- آفریننده بمامی آموزدكه این نظم اعدادی قرآن تذكری به تمام جهانیان است (آیه 31 سوره مدثر)ویكی از معجزات عظیم قران است. )آیه ی ۳۵(


محمد ابن زکریای رازی

محمد زکريای رازی

  ابوبکر محمد بن زکريای رازی(313-251 قمری) بزرگ‌ترين پزشک ايرانی که در زمينه‌ی شيمی، فيزيک و فلسفه نيز پژوهش‌های ارزنده‌ای داشته است. شمار کتاب‌ها و رساله‌های او را بيش از 200 نوشته‌اند که دانش‌نامه‌ی پزشکی الحاوی، شناخته شده‌ترين آن‌هاست. کشف الکل و اسيد سولفوريک را به او نسبت می‌دهند. ترجمه‌ی کتاب المنصوری او نخستين کتاب پزشکی است که با شيوه‌ی چاپ گوتنبرگی در اروپا چاپ شد. او دانشمندی تجربه‌گرا بود و می‌گفت: تجربه بهتر از علم طب است. او را پيشگام نظريه‌ی ايمنی اکتسابی و بينان‌گذار شيوه‌ی نوی در آموش پزشکی نيز می‌دانند.

  زندگی‌نامه

 ابوبکر محمد بن زکريا بن يحيی رازی، در شعبان سال 251 قمری برابر با 865 ميلادی، در شهر ری به دنيا آمد. ری از شهرهای کهن ايران است که نام آن در اوستا نيز آمده است. اين شهر در آن روزگار مرکز علم و ادب ايران بود و بزرگان و دانشمندان زيادی از آن شهر برخاستند. مقدسی در کتاب احسن التقاسيم درباره‌ی اين شهر نوشته است:"در اين شهر مدارس و مجالس علم فراوان است. مذکران آن‌جا فقيه و رؤسای آنان عالم و محتسبشان مشهور و سخنورانشان اديب هستند."

  از کودکی و نوجوانی رازی چيز زيادی نمی‌دانيم. برخی نوشته‌اند که او در نوجوانی به موسيقی گرايش فراوان داشت و در نواختن نی يا عود بسيار توانا بود. زمانی را نيز به زرگری و صرافی پرداخته است. هم‌چنين، آن گونه که خود در کتاب شکوک علی جالينوس نوشته، به تجربه و آزمايش اکاذيب معزمان، (کسانی که به کارهای عجيب مانند احضار ارواح می‌پردازند) علاقه داشته است. شايد از همين رو بود که به کيمياگری گرايش پيدا کرد و در جريان کار با مواد شيميايی و نزديک شدن به آتش به چشم خود آسيب رساند.

  می‌گويند او برای درمان چشم خود به نزد پزشکی رفت و آن پزشک برای درمان او پانصد دينار از او درخواست کرد و او ناچار شد بپردازد. سپس، با خود گفت:"کيميای واقعی علم طب است نه آن‌که تو بدان مشغولی" و اين گونه بود که به پزشکی گرايش پيدا کرد. نخست مفاهيم پايه‌ی فلسفه، رياضی، اخترشناسی و ادب را در همان ری آموخت. آن‌گاه برای آموزش بيش‌تر به بغداد رفت که به دست ايرانيان بنيان گذاری شده بود و دانشمندان بزرگ آن روزگار در آن‌جا گرد هم آمده‌ بودند.

  رازی در بغداد به رياست بيمارستانی برگزيده شد که بدر، غلام معتضد عباسی، در سده‌ی سوم هجری ساخته بود. برخی گمان می‌کنند که رازی رياست بيمارستان عضدی را داشته است که به دست عضدالدوله‌ی ديلمی به سال 372 بازگشايی شد. اما رازی نزديک نيم سده پيش از بازگشايی آن بيمارستان از دنيا رفت و به نظر می‌رسد بيمارستانی که غلام معتضد ساخت، طی زمان با بيمارستان عضدی مشتبه شده باشد.

  رازی به زودی به جايگاه نخست در پزشکی دست يافت و فرمان‌روايان گوناگون او را به نزد خود می‌خواندند و رازی کتاب‌هايی نيز به نام آن‌ها نوشته است. برای نمونه، زمانی به درخواست ابوصالح منصور بن اسحاق سامانی، به زادگاه خود بازگشت و رياست بيمارستان ری را پذيرفت. در همين شهر بود که کتاب طب المنصوری را به نام او نوشت که يکی از شناخته شده‌ترين و پرآوازه ترين نوشته‌های او در غرب است. ترجمه‌ی اين کتاب، نخستين کتاب پزشکی است که با شيوه‌ی چاپ گوتنبرگی در اروپا چاپ شد.

  رازی سال‌های پايانی زنديگ خود را در ری گذراند و دانشجويان زيادی از او درس گرفتند و پزشکان چيره‌دستی شدند. در همان سال‌ها بود که چشمان رازی آب آورد و يکی از شاگردانش از طبرستان برای درمان او آمد و از استاد خود خواست اجازه دهد به درمان او بپردازد. رازی گفت که اين کار بر رنج و درد من می‌افزايد، چرا که مرگ من نزديک به نظر می‌رسد و روا نيست برای بازيافتن بينايی، خود را دچار رنج و سختی سازم. ديری نگذشت که او در پنجم شعبان سال 313 قمری در ری از دنيا رفت. او در آن هنگام، اندکی بيش از 60 سال داشت.


الکساندر گراهامبل

۳ مارس مصادف با تولد الکساندر گراهام بل، مخترع اسکاتلندی تلفن بود. شاید اگر یک روز تلفن خونمون قطع بشه، تازه پی به وجود پراهمیت این وسیله می‌بریم. تا اسم گراهام بل می‌آید، من یاد کارتونی می‌افتم که زمان کودکی از تلویزیون درباره زندگینامه بل پخش می‌شد.

گراهام بل

تولد و داستان اولین اختراع

در 3 مارس 1847 در ادینبورگ اسکاتلند کودکی به دنیا آمد که بعدها نامش همواره با یک کلمه عجین شد. تلفن!

خیلی فکر می کردند شاید قسمت است که پسران خانواده پروفسور الکساندر ملویل بل همگی بر اثر سل بمیرند ولی گراهام عمرش به دنیا بود. گراهام کوچولو از سن 10 سالگی شروع  به ایراد گرفتن از اسمش کرد. شاید او هم یک اسم سه قسمتی دوست داشت چرا که در 11 سالگی پدرش را راضی کرد که نام او را الکساندر گراهام نام نهد. اما تا آخر عمر همه او را با نام الک می شناختند.

شاید اگر John Herdman آنها را نصیحت نمی کرد که به کارهای مفید پبردازند ما امروز تلفن نداشتیم. بل کوچک بعد از توبیخ شدن توسط همسایه خودشان ، جان ، به فکر کمک کردن به او افتاد. آن زمان جان در فکر پیدا کردن راهی برای تسهیل آسیاب کردن گندم بود. کلید در دستان کودک کنجکاو قصه ما بود. الکساندر یک ماشین ساخت که به وسیله پدال ، گندم را آسیاب می کرد. کار در کارگاه کوچکی که جان راه انداخته بود آغاز شد

الکساندر استعدادهای دیگری هم داشت. او به سرعت خود را در زمینه هنر و شعر نشان داد. با تشویق های مادر و آموزشهای غیر رسمی او سریعا الکساندر به استادی در خانواده بل تبدیل شد. دیگر همه او را به نام پیانیست خانواده بل می شناختند. به همین خاطر اکساندر روز به روز به مادر خود وابسته تر می شد. هر روز بیشتر از روز قبل!

بقیه ی مطلب در ادامه ی مطلب



پاستور در سال 1848 در مدرسه نرمال در پاریس ، آزمایشهایی را انجام داد. همان آزمایشها چند سال بعد ، او را بر آن داشت که پیشنهادی را مطرح کند که اساس و مبنای شیمی فضایی است. او برای کشف تجربه در بلور نگاری ، مشغول تکرار کارهای یک شیمیدان دیگر روی نمکهای تارتریک اسید بود. در این آزمایشها او چیزی را دید که قبلا کسی به آن توجه نکرده بود. سدیم آمونیوم تارترات غیر فعال نوری به صورت مخلوطی از دو نوع بلور متفاوت وجود دارد که تصویر آینه‌ای یکدیگرند.

او با استفاده از یک ذره‌بین و یک پنس ، با دقت و کوشش فراوان ، مخلوط را به دو توده کوچک مجزا کرد. یکی ، بلورهای راست دست و دیگری ، چپ دست. اگرچه مخلوط اصلی از نظر تاثیر نور قطبی ، غیر فعال بود، لیکن هر قسمت از بلورها که در آب حل می‌شدند، از خود فعالیت نوری نشان می‌دادند. به علاوه ، چرخش ویژه هر دو محلول دقیقا باهم برابر اما با علامت مخالف بود.

یکی از محلولها نور پلاریزه مسطح را به راست و محلول دیگر به همان مقدار به طرف چپ می‌چرخاند. این دو مخلوط در سایر خصوصیات کاملا مشابه هم بودند. از آنجا که اختلاف در
چرخش نوری در محلول مشاهده شد، پاستور نتیجه گرفت که این اختلاف به مولکولها مربوط بوده، به بلور بستگی ندارد. وی پیشنهاد نمود که مولکولهایی که آن بلورها را تشکیل می‌دادند، مانند خود بلورها تصویر آینه‌ای یکدیگرند.

بنابراین ، پاستور وجود
ایزومرهایی را پیشنهاد کرد که ساختمان آنها فقط از نظر تصویر آینه‌ای و خواص آنها فقط در جهت چرخاندن نور پلاریزه متفاوت بود و به این ترتیب ، مفهوم انانتیومری توسط پاستور کشف شد.

کشف میکروب توسط پاستور

پاستور از اینکه می‌دید مواد آلی ، نور قطبی را منحرف می‌سازد، حدس زد که باید موجودات زنده ریزی در این کار دخالت داشته باشند. چون به مطالعه میکروسکوپی پرداخت، مشاهده کرد که تخمیر شیره چغندر ، نتیجه عمل موجودات بسیار ریزی می‌باشد که به شکل کپک است و در تخمیر ناقص همین کپک با کپک دیگر ، تولید جوهر شیره می‌نماید. این بود که عنوان کرد برای جلوگیری از عمل موجودات مزاحم که مانع تخمیر می‌شوند، باید آن را جوشاند.

پاستور عقیده داشت که اگر شراب در معرض هوا باشد، ترش شده، تبدیل به
سرکه می‌شود. این نظریه ، منجر به کشف یکی از بزرگترین معماهای عالم گردید و آن ، وجود جهان موجودات بسیار ریز بود که میکروب نام دارد. پاستور ، نظریه بوجود آمدن خودبخودی را رد کرد. او ، نتیجه این مطالعه را در سوم اوت 1857 به آکادمی علوم داد و ثابت نمود که مخمر احتیاج به کنتزل دارد تا بتواند زندگی نماید و اظهار داشت که شیر مانند شراب ، ترش نمی‌گردد، مگر اینکه موجودات ریزی به داخل آن راه یابند و همین موجودات ، اگر بوسیله جوشاندن و حرارت دادن از بین بروند، دیگر نه چیزی تولید می‌شود و نه عمل تبخیر صورت می‌گردد.

پاستور اعلام داشت که عامل بسیاری از امراض ، همین موجودات ذره‌بینی می‌باشند و با این اکتشاف ، بزرگترین خدمت را به بشریت کرد.

اثبات چرخه حیات

پاستور ، موضوع اینکه ««هر چیز که نابود می‌شود، از طرف دیگر بوجود می‌آید»» را که لاوازیه حدس زده بود، بر پایه و اساس محکم علمی متکی ساخت و وی اظهار داشت که بعد از مرگ ، موجودات ذره‌بینی که روی نعش قرار دارند، از فقدان هوا استفاده کرده و به زاد و ولد می‌پردازند و نعش را تجزیه کرده و متعفن می‌سازند. آنگاه مواد حاصل از تجزیه جسم مرده ، به مصرف تغذیه حیوانات و نباتات دیگر می‌رسد و به این طریق به حیات ادامه می‌دهند.

اکتشافات دیگر پاستور

پاستور ، در سال 1881 ، واکسن سیاه‌زخم را برای علاج قطعی بیماری گوسفندان کشف نمود. بعد از آن ، برای درمان بیماری هاری مطالعه فراوان نموده، نتیجه مطالعات خود را در سال 1885بر روی انسان آزمایش نمود و موفق شد که انسان را از آن تاریخ به بعد ، از مرض هاری نجات دهد. همچنین تحقیقات زیادی را در مورد عمل باکتری‌ها از جمله انگور به شراب نمود.

مرگ پاستور

پاستور در سال 1895 ، در حومه پاریس درگذشت و جسد وی در محل انستیتو پاستور به خاک سپرده شد.

مطلبی در مورد اولین فضانوردان

یکی از مشخصه های قرن بیستم آغاز مسافرت های فضایی است و به همین جهت قرن بیستم را قرن تسخیر فضا نیز نام نهاده اند . عصر تسخیر فضا از اوایل نیمه ی دوم این قرن آغاز شد و تا پایان قرن نتایج درخشانی از آن حاصل شده است .

پیشگامان عصر تسخیر فضا در نیمه دوم قرن بیستم یک فضانورد روسی به نام «یوری گاگارین»و یک فضا نورد آمریکایی به نام «نیل آرمسترانگ» هستند اولی نخستین فضانوردی است که با یک سفینه ی فضایی به دور کره ی زمین گردش کرد و دومی نخستین انسانی است که بر روی کره ی ماه پا نهاد . هر دو واقعه به عنوان دو تاریخ به یاد ماندنی و هر یک به منزله ی نقطه ی عطفی در تاریخ سفر های فضایی ثبت شده است.

یوری گاگارین ، فضانورد روسی در سال 1934 در مسکو به دنیا آمد و بعد از خاتمه ی تحصیل در سال 1954 وارد خدمت ارتش شد . در آزمونی که در سال 1955 برای تربیت فضا نوردان به عمل آمد گاگارین داوطلبانه شرکت کرد و از اولین کسانی بود که در واحد جدید فضانوردی در ارتش شوروی به تمرینات سخت برای پرواز های فضایی پرداخت . در این تاریخ هنوز موشک های نیرومندی که بتوانند قمر های مصنوعی و سفینه های فضایی در مدار زمین قرار دهند آزمایش نشده بود ، ولی خروشچف رهبر جدید شوروی پس از مرگ استالین قدرت را به دست گرفته بود در بازدید از مرکز فضانوردی شوروی در سال 1956 وعده داد که نخستین قمر مصنوعی ساخت دانشمندان شوروی تا پایان سال 1957 به فضا پرتاب خواهد شد و سفر نخستین انسان وروی به فضا متعاقب آن انجام خواهد شد .

نخستین قمر مصنوعی شوروی به نام «اسپوتینک» در سال 1957 به فضا پرتاب شد و توانایی دانشمندان شوروی در انجام این کار بزرگ موازنه ی قدرت را در جهان به نفع شوروی ها برهم زد . آمریکایی ها که در سابقه ی تسخیر فضا از رقیب عقب افتاده بودند از اواخر دهه 1950 بودجه ی هنگفتی را برای تحقیقات فضایی اختصاص دادند ، ولی دانشمندان شوروی با پرتان اقمار مصنوعی سنگین تری به فضا باز هم از آنان پیش افتادند ، تا این که روز 12 آوریل سال 1961 با پرتاب یک سفینه ی فضایی پنج تنی حامل سرنشین به مدار زمین شگفتی جدیدی آفریدند ، خلبان یا سرنشینان این سفینه که عنوان نخستین فضا نوردان جهان را به خود اختصاص داد یوری گاگارین بود و سفینه ی پنج تنی او به نام «وستوک» که در زبان روسی شرق معنی می دهد در ارتفاع بیش از سیصد کیلومتر از سطح زمین یک گردش کامل به دور مره زمین انجام داد و به سلامت در یک پایگاه زمینی در سیبری فرود آمد . مدت پرواز گاگارین به دور کره ی زمین یک ساعت و 48دقیقه بود .


آخرین مطالب ...
» فروش کلش اف کلنز
» کمی در مورد هواپیما اف 14
» دو دوست و چهل شهر
» سایت کار رو در آمد
» زندگی نامه ی هیتلز
» 15 شگفتی مغز انسان
» 15 شگفتی بدنسان
» یک تصویر زیبا
» کمی در مورد شهر شوش
» طب سوزنی
» کیف کن علم
» نگاه کن چه کارا میکنن با علمشون
» این است پیشرفت انسان
» آرش کمانگیر
» خارق العاده ترین انسان ها
» لکه های خورشیدی
» زلزله
» هفت شگفتی
» شگفتی های مغز انسان
» مطالبی در مورد شهر سوخته
» شهاب سنگ ها
» سفید چاله ها
» کرم چاله های فضایی
» سیاه چاله
» کوروش کبیر
» wooooovمطلب ارسالی ازshafa
» مسابقه
» دکتر غفاری دانشمند بزرگ کشور
» کمی در مورد تاریخ ایران
» زندان سلیمان
» تخت سلیمان
» منار جنبان
» زندگی نامه ی شاعر بزرگ شهریار
» تسلیت به مردم شریف آذر بایجان
» شهر افسانه ی تروا
» خورشید
» گالیور
» نیما یوشیج
» مصر باستان
» مثلث برمودا
» مانی
» سهراب سپهری
» جلال آل احمد
» تسلیت
» اهرام
» شگفتی های قرآن
» محمد ابن زکریای رازی
» الکساندر گراهامبل

Home | FeedBack

Copyright © 2008 LoxBlog.Com . All Rights Reserved. Translation Www.NazTarin.Com